Richard Hartman is de bedenker van het duim-worstel apparaat. Hij zat op een dinsdagochtend in mei 1984 het Washington Post magazine te lezen. Wat is dat nou, dacht hij bij het zien van een artikel met de titel ‘Rules of Thumb for Gladiators’.
Rules of Thumb zijn wat we in Nederland een vuistregels noemen; zoiets als een trucjes om iets moeilijks op een gemakkelijke manier te doen. Vuistregels voor gladiatoren. Richard, die zelf in Washington woont, pakte het letterlijk op, een regel voor duimen van gladiatoren. Hij zag het apparaatje direct voor zich.
Na drie avonden knutselen had hij een exemplaar in karton waar hij tevreden over was. Gelijk maar patent aanvragen, dacht hij. Daar had hij uiteindelijk nog wel wat aansporing voor nodig van vrienden. Hij vroeg zijn patent pas zes jaar later aan.
Duim-worstel apparaat
Natuurlijk denk je dat het duim-worstel apparaat onzin is. In het patent-systeem van de Verenigde Staten kun je een idee immers voordelig vastleggen in een patent. Dus waarom zou iemand zo’n spelletje niet vastleggen. Er zijn immers ook vinger skateboards.
Maar duim-worstelen is een bekende café spelletje en het attribuut dat Richard Hartman daarvoor maakte is handig. Want daarvoor werd het zonder ringplaat gespeeld. Dan grijpen de vingers van de tegenstander in elkaar en beginnen een gevecht met de duimen. Dat is een stuk minder stabiel.
Duim-worstelen
Het spel is in het begin van de Tweede Wereldoorlog bedacht door Bernard V. Davidson. Het begon als een grap, een reactie op oorlogsgeweld. Davidson wilde iets waarbij tegenstanders elkaar een hand geven en daarbij verwijzen naar oorlog. Hij noemde het daarom een thumb-war. Het duim-worstelen was rond 1950 een tijdje populair in Amerika.
De regels zijn in de loop van de tijd wat aangepast. Maar tegenwoordig zijn er zelfs wereldkampioenschappen. En daar komt het duim-worstel apparaat van Hartman dus in beeld. Wij zijn nog steeds een beetje ongelovig, maar er zijn youtube filmpjes met wedstrijden.
Het patent van het duim-worstel apparaat
Het officiële patentdocument US4998724 ( Duim-worstel apparaat (16 downloads ) )
Een samenvatting in het patent
Het duim-worstel apparaat is een verbeterde inrichting voor het spelen van een spelletje duim-worstelen. Het bestaat uit een stabiliserende handgreep die krachten gebruikt van de stevig in elkaar grijpende vingers van de handen van de spelers. De vingers stabiliseren en verankeren het spelringoppervlak. Dat oppervlak bevat gaten waardoor de duimen van de tegenstanders omhoog worden gestoken. Tevens is er een stevig worstelgebied waarop een duim een andere duim met kracht kan vastzetten. Daardoor ontstaat de realistische indruk van een worstelspel.